FILM

Zonder film en cinema zou er van mijn televisiecarrière weinig in huis gekomen zijn. Ik dwarrelde binnen vanaf begin jaren 80 met de filmquiz "Cinemanie" op de BRT als jonge snaak en mocht meteen ook de eindredactie verzorgen. Hadden ze me gevraagd voor een lifestyle-programma had ik natuurlijk feestelijk bedankt. Wellicht daarom dat ik na het opdoeken van de populaire quiz in 1987 liever iets had verder gedaan in film. Ik schreef er wel over in enkele bladen maar op radio deed ik er niet zoveel mee. Het werden andere programma’s ("Rigoletto", "Schoolslag", "De Zondagsvriend" en "De Hitkwis") maar ik sprong een gat in de lucht toen ATV, de Antwerpse regionale zender, me vroeg om wekelijks een bijna half uur durend programma te maken rond film. Uiteindelijk bleef dat programma 21 jaar lang een vaste waarde in het weekend en na 5 jaar waren we 52 weken op 52 weken present. Het programma werd zelfs een tijdlang in aangepaste vorm overgenomen door RTV (regio Kempen), TV Oost en TV Limburg. Het afscheid in december 2015 viel zwaar. Maar wonderwel kreeg ik al vanaf de eerste week van 2016 anderhalve filmpagina in "Primo Magazine" (na "Dag Allemaal" het meest verkochte weekblad). Ik mocht het op een eigenzinnige manier invullen met een aantal retro-rubrieken en de nieuwe films in de zalen, waarvan ik er één of twee - naargelang het aanbod van die week - uitvoeriger besprak. Minder kritisch dan bij ATV maar dat was ook de bedoeling. Ik heb altijd geweigerd om sterren te geven aan films. Sterren geef je aan koelkasten. Ondertussen is de filmpagina in "Primo" al 5 jaar een zekerheid. 21 jaar - zoals bij ATV - zal ik het daar niet volhouden, maar zolang er cinema is, wil ik graag een mooie selectie maken. Helaas: er was geen of amper cinema in 2020 door corona. Ik behelp me naast de randrubrieken op dit moment wekelijks met filmcolumns. Iets wat ik vaker deed. In 1985 was mijn tweede boekje "Kijkhalzend" een bundel cursiefjes (toen dat woord nog mocht) rond kleine aspecten van film. Met enkele weken vertraging plaats ik die stukjes hier voortaan ook (laat dat je er niet toe verleiden je abonnement op Primo op te zeggen of ik krijg de hoofdredacteur op mijn dak).

AMUSANTE FREAKSHOW


Ik las onlangs dat Tim Burton zich buigt over nieuwe TV-afleveringen van "The Addams Family". De gekke familie blijft tot de verbeelding spreken. Cartoonist Charles Addams ontwierp in 1938 een strip rond een gezin dat zichzelf volkomen normaal vindt maar één groot rariteitenkabinet is. Het was niet zonder risico om een reeks van 25 jaar oud weer tot leven te wekken in de bioscoop begin jaren 90 maar het werkte, dankzij de heerlijke rolverdeling. Angelica Huston werd Morticia, een rol waar Cher en Kim Basinger op aasden. Huston moest zich in een metalen corset wringen en liep vaak met hoofdpijn op de filmset rond. Karakteracteur Raul Julia was Gomez , Christopher Llloyd speelde Uncle Fester, een rol bedoeld voor Anthony Hopkins die er geen heil in zag. Een vervolg kon niet uitblijven: "The Addams Family Values". Kort daarna overleed Raul Julia, 54 jaar jong. Bij ons gingen de 2 films in première eind december 1991 én 1993. Ik had vage herinneringen aan de zwart/wit TV-serie die van 1964 en 1966 twee seizoenen liep. Tot mijn grote vreugde was de dvd-box met 64 afleveringen te koop en sinds kort trakteer ik me elke avond - hoe later, hoe liever - op 1 of 2 afleveringen van "The Addams Family".


Mijn voorliefde voor amusante griezelfilms met Vincent Price en Christopher Lee werd op jonge leeftijd aangewakkerd door bezoekjes aan spookhuizen op de kermis. "The Addams Family" eert al die ouderwetse griezelklassiekers. Geen ranzige horror met afgehakte ledematen maar eenvoudige schrikeffecten zoals misttapijten, bewegende grafzerken en decors beladen met spinnenwebben.


Na het bezwerende muziekje met de vingerknip - het spookt de volgende ochtend nog door jouw hoofd - zie je hun fraaie woning, schatplichtig aan "Psycho". Elk aflevering speelt zich meestal af in het salon vol opgezette dieren, de folterkamer of serre vol vleesetende planten. Het klinkt akelig maar de quotering 'voor 6 en ouder' doet vermoeden dat de angstfactor erg laag is. De reeks zit vol puntige oneliners en heerlijke gimmicks: vader Gomez die wild wordt als vrouw Morticia Franse woordjes prevelt, Oom Fester die een gloeilamp in zijn mond kan doen branden, de boomlange butler Lurch die met diepe stem "You rang?" bromt nauwelijks 1 seconde nadat Gomez aan de bel trok. The Thing, de helpende hand des huizes, maakt meestal een korte verschijning. Lurch is mijn favoriet, een ersatz Frankenstein die nauwelijks emotie toont.


Ik wil altijd graag weten wat er van die illustere acteurs geworden is. Van de volledige cast leeft alleen John Astin nog, de steenrijke, flamboyante pater familias Gomez. Hij wordt op 30 maart 91 jaar. Daarna was hij de ster van de serie "Operation Petticoat". Morticia, met verve - hoewel altijd in het zwart gekleed - gespeeld door Carolyn Jones kreeg ooit een Oscarnominatie en speelde mee in de klassiekers "How The West Was Won" en "The Man Who Knew Too Much" van Hitchcock. Lurch kreeg daarna een rol in "Butch Cassidy" met Paul Newman & Robert Redford. Ook hij heette Cassidy met de achternaam: Ted Cassidy. Hij overleed erg jong, op 46 jaar. Maar het is vooral de acteur die oom Fester vertolkte, die helemaal niet zo illuster was. Jackie Coogan trad al toe tot het sterrendom op zijn vijfde als "The Kid" in het meesterwerk van Charles Chaplin in 1921.


Ik hou ze graag nog enkele weken tot bovenste beste buren.

In een vingerknip staan ze hier voor de deur... The Addams Family.