SOUNDTRACK

Ook al beluister ik nog weinig muziek - mijn gehoor dwingt me grotendeels tot dagen vol (relatieve) stilte - mijn hoofd zit vol muziekjes, thema's, kenwijsjes, melodietjes en tunes.
Nee, ik ben geen muziekkenner - zoals sommigen zich graag noemen - ik ben een muziekliefhebber. Van heel veel genres. Veel verwaarloosde genres. Niet zozeer pop- of rockmuziek. Wél populaire muziek. Ik erken de kwaliteiten van een goed popliedje evenveel als van een Vlaamse meezinger. Ik kijk door genres heen. Ik gruwel van de goede smaakpolitie die je dwingt om bepaalde artiesten goed te vinden. Daar doe ik niet aan mee en ik neem op dat vlak soms eigengereide standpunten in. Vooral om duidelijk te maken: het zijn mijn oren. Ik ben volwassen genoeg om te bepalen wat ik mooi vinden mag én kan (want bij een sakkerse hyperacusis is dat géén evidentie).


Ik noem geen namen. Of toch: eentje. Georges Delerue. Mijn muzikale held. Mijn patroonheilige. Hij die mijn leven op muziek gezet heeft. Zijn muziek laat ik nog altijd - mondjesmaat - toe. Want ik voel me er gelukkig bij. Over Delerue mocht ik voor het blad Film & Televisie (nu: Filmmagie) een artikel schrijven dat je hier inkijken kan. Voor mij is er geen enkele componist die zijn klasse, warmte en virtuositeit overtreft. Zijn klankkleur is uniek, zijn thema's de mooiste die mijn oren ooit hebben opgevangen. Voor het boek "Brieven aan een geliefde" kreeg ik de kans aan hem mijn liefde te verklaren. Het stukje kan je hier lezen.


Het stemt me blij dat er op YouTube een waaier aan muziek met beeld van Delerue bestaat. Sommige opnames getuigen van huisvlijt want de medley's zijn niet te tellen. Voor wie wil horen waarvoor Delerue stond: allemaal handige auditieve geheugensteuntjes.


Georges Delerue, met wie ik een verbond voor het leven sloot, duikt vaak op in "Jour de Fête", het programma met pure filmmuziek en zinvolle duiding bij elk fragment dat ik sinds het weekend van 23/24 januari samenstel en presenteer via de webradio www.soundtrackfm.eu. Het eerste seizoen zit er inmiddels op. 29 afleveringen hebben duidelijk bewezen dat hier een publiek voor is. Mijn hoofd is toe aan wat rust (helaas: muziek kiezen & beluisteren is geen evidentie meer voor mij), maar in september begroet ik je graag voor een nieuwe reeks uitzendingen vol eigenzinnige filmmuziekkeuzes.

Ondertussen kan je via het archief alle playlists raadplegen van wat ik liet horen én tegelijk de afleveringen herbeluisteren.

Het kenwijsje vooraan is overigens ook van Delerues hand. Het heet "L'Amour A Vingt Ans" en komt uit "Antoine Et Colette" uit 1962.


Soundtrackfm. Een nichezender. Waar ik me helemaal uitleven kan. Waar ik de vrije keuze heb. Anders stap ik - als radiostem - niet meer in een project.

PLAYLIST AFLEVERING 29 (slot seizoen 1)

Zondag 30 mei 2021


Thema uit Franse komedie

Emmerdeur (François Rauber) (1973)


Jaren 90

Billy Bathgate (Mark Isham) (1991)

Jaren 80

The Grey Fox (Paddy Moloney & The Chieftains) (1982)

Jaren 70

Jaws (John Williams) (1975)

Drie thema's uit één & dezelfde waardevolle soundtrack

Marvin's Room (Rachel Portman) (1996)

Jaren 60

The Sand Pebbles (Jerry Goldsmith) (1967)

Jaren 50 of vroeger

La Strada (Nino Rota) (1954)

 

TV-tune

Floris (Julius Steffaro) (1969)

Jaren 00

Road To Perdition (Thomas Newman) (2002)
Marriage Story (Randy Newman) (2019)

Drie filmthema's rond één & dezelfde actrice: WHOOPI GOLDBERG

Sister Act (Mark Shaiman) (1992)
Ghost (Maurice Jarre) (1990)
The Color Purple (Quincy Jones) (1985)

Thema uit Franse komedie

Because It’s May (nog 1 dag) (Sunset Brothers) (La Carapate) (1978)